mandag 27. august 2012

Fobier og andre tanker


Nå har jeg vært syk en stund (feber og tett nese/bihuler) og merker at jeg har altfor mye tid til å tenke på ekle ting. For eksempel så har vi funnet fire STORE edderkopper her i heimen de siste dagene. Og da mener jeg ikke sånne små som piler omkring men slike som tramper så det rister i veggene. Jeg takler å ha små edderkopper i heimen, men disse store får meg helt satt ut. Plutselig er jeg en sånn dame som hyler «iiiiik» og løper rundt på jakt etter et glass jeg kan fange den med. Og selve jakten, de er så raske! Vel, jeg er glad jeg ikke har hatt publikum til disse «episodene» for å si det slik. Å slippe dem ut i det fri tør jeg ikke så det gjør fireåringen…Fytti asså….  I går kveld så jeg en i gangen som jeg ikke fanget, så nå går jeg rundt og lurer på hvor den er….  Det som irriterer meg mest er at jeg vet at jeg er mye større enn den og at den ikke er farlig for meg, likevel får den meg til å bli en skikkelig pyse!  Glemt er mine føtter som garantert kunne skviset den fint (men det ville blitt en ekkel vaskejobb da)!
Og siden jeg er syk så har jeg god tid til å tenke på alt det ekle jeg har opplevd siden vi flyttet til Norge. Bodde i en kjellerleilighet og der oppdaget vi mus (i flertall!), edderkopp (sånn svær) i sengen og flått på veggen (og nå nevner jeg ikke skrukketroll og sølvdyr for de er ikke ekle i forhold). Med flytt og alt så følte jeg at jeg hadde lagt det lagt bak meg, men nå vet jeg sannelig….Plutselig kan jeg ikke la vær å tenke på den gangen jeg oppdaget mus på soverommet som jeg og mannen satte ut for å fange midt i natta. Pleier normalt ikke å ha noe problem med mus, men… Jeg satt i ene enden av en hylle med et langt firkantet glassrør (et slikt man har spagetti i)og mannen min «jaget» musen mot glasset. Musen kom og… her er det ekle….gikk ikke inn i glasset men presset seg inn mellom glasset og veggen! Jeg kan fortsatt huske den flate musa med øynene sprengt langt ut til sidene. Og hva skulle jeg gjøre? Skvise musa mot veggen og «holde den fast»???? Ingen fare. Panikken over å se en skviset mus fikk meg til å hyle og hoppe rundt (jepp, skikkelig stereotyp «hysterisk kvinnfolk» reaksjon). Så musa slapp fint unna. Et under at poden som sov i senga ikke våknet av alt oppstyret. Uansett så fikk historien en lykkelig slutt for mannen fikk tak i musa uten min hjelp. Og som plaster på såret, for en psykisk belastende natt, ga jeg den litt marsipan som den gnomset fornøyd på. Deretter bar det til skogs for mann og mus, hvor den (musa) ble satt ut mett og fornøyd.  Dessverre tror jeg det er liten sjanse for at edderkopp situasjonen her i nye huset vil ende like lykkelig for min del….Grøssss!

Burde kanskje hatt et bilde av edderkoppen her men ærlig talt det er de siste jeg tenker på når jeg ser en. Klikk her eller her om du vil se bilde. Understreker at det er på egen risiko:) Jeg synes faktisk det er greit å ha edderkoppene i kjelleren, men vi har satt opp en avfukter der og nå virker det som om de ikke vil være der nede mer…hvorfor de må ta omveien via førsteetasje for å komme ut skjønner ikke jeg… Ja, dette var dagens innlegg fra meg! Om noen har gode tips på hvordan bli kvitt dyra tas det selvsagt imot! Ev. nummeret til en god terapeut ;)


En liten blomster-notis helt til slutt; mine zinna som jeg tok inn for 2 !!! uker siden står fortsatt fint! Dette er bukettblomsten nummer en!

4 kommentarer:

  1. Selv om jeg må le litt når jeg leser innlegget ditt, så må jeg også si HUFF, stakkars deg!
    (utrolig godt skrevet) Jeg kjenner meg igjen. Edderkopper inne, da blir det nesten husvask her. Mus har jeg bare hatt inne, men den var det katten som kom hjem med. Nå er både katten og musa død, så det slipper jeg heldigvis noe mere av!

    Jeg har nok ikke noen gode råd, men jeg håper virkelig at udyrene holder seg ute og ikke kommer inn i huset ditt.

    God bedring til deg. Jeg sliter også med tett hue og nese om dagen!

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hele huset ble faktisk ryddet og vasket i helgen mens jeg lå langflat i feber (Heia Mannen!!). Detfor er det ekstra ekkelt med edderkoppene! Hvor kommer de fra? Tok en grundig sjekk rundt kjellerdøra i dag morges og tror en sprekk mellom dør og karm kan være stor nok til at de kan krype gjennom. Men sprekken var liten..og edderkoppene så store! Så snart jeg er oppe av sengen skal jeg uansett kjøpe gummi-list å sette der.

      Håper nese og hode blir bedre for deg også! Ha en fin dag! (uten ekkelheter!)

      Klem Maria

      Slett
  2. Jeg må få le bittelittegranne.... Kan nesten se for meg senarioet. Ute i grusgangene vrimler det av edderkopper, og da mener jeg vrimle. Utrolig mange av dem ,men de holder seg heldigvis ute. Inne er det lite dyr bortsett fra meg når jeg har PMS ha-ha-ha. Enkelte sorte biller finner jeg i kjelleren, de bæres ut. Kun to typer dyr avlives av meg og det er mygg (de må være djevelens verk) og fluer.
    Ha ei strålende uke og masse god bedring til deg.
    En ting til dyrene hos deg: Husjj, vekk!
    Klem.

    SvarSlett
  3. Oi, oi, oi! Ikke lett å være syk og samtidig plaget av edderkopper. Men jeg tipper at både mus og edderkopper var dobbelt så redde! Blir det for ille så kan du jo kontakte Skadedyrkontrollen. God bedring! Klem

    SvarSlett