onsdag 15. august 2012

Drivhus- erfaringer




Ja, med drivhus for første gangen har læringskurven vært bratt! Det er masse som jeg har gjort i år som definitivt skal gjøres annerledes neste år!

Mine drivhuserfaringer 2012:

·         Ikke plante tomater for tett. En plante pr. beholder.
·         Ikke fyll hele drivhuset med planter- det blir altfor frodig der inne- det skaper for innestengt luft med påfølgende fuktighet- med andre ord blir det lett mugg der inne.
·         Små planter ved inngangsdøren- de store lengst inn J
·         Lurt å så tomater på ulike stadier for da er det alltid noe å høste i drivhuset.
·         Det er noe styr å skulle fjerne tyvene på tomatplantene (spesielt om man har satt plantene for tett som jeg) – velg sorter hvor det ikke er nødvendig å fjerne sideskuddene.
·         Også noe herk å binde opp tomatplantene- velg flere små busktomater  så blir ikke hele drivhuset fylt av tau.

Ja det er vel det hele, enn så lenge i alle fall! Kan tenke meg denne listen vil bli lengre etterhvert:)

Ha en riktig fin onsdagskveld! Her har vi fått barnevakt og skal på kino i kveld- Jippi!

7 kommentarer:

  1. Ja, det er spennende med drivhus for første år. Jeg skal også tenke gjennom noen erfaringer, selv om drivhuset er lite så har det gitt god avling og mange gleder!

    Ha en fin onsdagskveld - her er det fotball, egenprodusert salat med mye tomat og agurk og Norgekamp som gjelder.

    SvarSlett
  2. Det er så fint å gjøre egne erfaringer med ting. Jeg har hatt drivhus i noen år, og lærer fortsatt!

    Klem

    SvarSlett
  3. He-he, godt du lærer først så kan jeg lære av deg igjen :)

    SvarSlett
  4. Ja, noen ganger er læringskurven bratt, men så lærer en jo fort også da ;-)
    Mye fornuftig du har skrevet ned av erfaringene dine :-)

    SvarSlett
  5. Jepp, sånn har det vært her også :) Men moro er det! Og ungene synes det er stas å gå å hente agurk og tomat for så å spise det. Bare det gjør det verdt det. En del blir nok gjort annerledes neste år, men i år har vi i allefall funnet ut at vi trives med å dyrke i drivhus :)

    Håper dere hadde en koslig kveld igår!! :)

    SvarSlett
  6. Beautiful flower, a fantastic colour. I am greeting

    SvarSlett
  7. Det er veldig kjekt med drivhus og man gjør seg sine erfaringer etterhvert. Jeg lar vifteovnen blåse kaldluft hele sommeren. Det sirkulerer luften og hjelper på problemet med fuktighet.

    SvarSlett