fredag 27. januar 2012

Mini-muffins :o)

Den siste uka har det blitt litt baking for vi skal feire 4års bursdag til helgen! Det gleder vi oss til alle sammen, men det er ikke til å komme unna at det er litt jobb også. Bestemte meg derfor tidlig at det skulle være mini-muffins på kakebordet. Da kunne jeg lage i flere omganger og fyse ned. Det funket faktisk veldig bra! Har aldri laget det før (bare store) så jeg er kjempefornøyd. Man trenger virkelig noen oppskrifter som funker bra hver gang og som ikke krever mye arbeid.

Oppskriften er hentet fra dansukker.no (men jeg skrev ikke ned fremgangsmåte så den delen er min. Burde sikkert funnet ut om jeg gjør det riktig, men når jeg ble fornøyd med resultatet så blåser jeg i det).

1 egg
3/4 dl sukker
-Dette pisker jeg

2,5 ss melk
50 g margarin- smeltes (jeg hadde smør i siste omgang for jeg gikk tom for margarin og det ble bra det og)

1/2 ts vaniljesukker
1/2 ts bakepulver
2 ts potetmel
1 1/4 dl mel

( i oppskriften står det 1/2 dl bær, jeg har tilsatt bær i en omgang, en fikk rød farge, en sitron smak og kakao i en)

Bland sammen og sett røra i kjøleskapet til neste dag.

Vel ute av kjøleskapet bør røra stå til den er roms-temperert. Så puttet jeg den i plastposer som jeg knøt sammen, klippet hull i ene hjørnet og skviset røra oppi formene.



Inn i oven på midterste rille, 225 grader i 5 minutter. 

og vips! Masse mini-muffins:)


Dette er de med sitronsmak og rød konditorfarge. Det beste med dette er at hvert moment ikke tar så lang tid, tok ikke lang tid å lage røra og det tok ikke lang tid å steke dem heller:) I kveld skal jeg ta opp fra frysen alle muffinsene jeg har bakt i uka og så skal de få pynt!Har aldri laget noe mer avansert en melis på muffinser så det blir noe nytt:)

2 kommentarer:

  1. hvordan ble disse da de var tint? du tinte de på kvelden og spiste de dagen etterpå eller?

    SvarSlett
  2. De ble fine når jeg tinte dem:) Jeg tok dem opp fredag kveld og pyntet dem, satte dem i kjøleskapet over natten og tok dem frem på lørdag noen timer før de skulle spises slik at de ikke var kalde når de skulle serveres:) Muffinsene var gode på søndagen også:)

    SvarSlett