lørdag 7. januar 2012

Grønnsaker

Grønnsaksplaner 2012 :)
Ja, nå er planleggingen i full gang. Tidligere år har vi alltid vært storfornøyd med disse tre:

tomater i diverse farger og former
gulrøtter i mange farger
pastinakk

Så de må vi ha i år også. (Og så har vi alltid poteter og løk da, men de kjøper vi som knoller og små-løk.)



Vi har også hatt squash endel år, men ett år plantet vi altfor mange og ble grundig lei dem. Vi dro i tillegg på ferie og kom hjem til store monstre av noen grønnsaker som bildet viser:) Tror likevel jeg skal ha en i hagen i år, men bare en:) Kanskje prøve den gule varianten?

I og med at jeg har drivhus (jippi! har bare ikke satt det opp ennå, det blir et prosjekt til våren) så skal jeg forsøke paprika og agurker (vanlige og sylteagurker). Har hatt dem tidligere men det har vært varierende resultat gitt (les: mislykket). Tidligere har vi alltid hatt tomater på friland, men det blir nok litt for kaldt her i Norge. Har hørt at tomater og agurk er nei-nei i samme drivhus, men om jeg lager avstand mellom dem og setter basilikum og paprika  (og kanskje chili og litt annet) mellom dem så kan det kanskje gå?

Bondebønner har vi også hatt, men selv om vi har vært strategiske med plassering så har vi fått noe sort utøy på dem. Likevel- vi kjører nok ny runde med dem i år igjen:)

Har dere noen gode grønnsakstips? Noe som virkelig burde prøves?

Ha en riktig god helg!
Maria:)

6 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Jeg la meg til som følger av din blogg :)

    Purre er også enkel grønnsak å dyrke. Det eneste en skal huske på er at de trenger lang oppalingstid(såes i januar) og at de trenger mye gjødsel. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Tomater er i alle fall et must! Men jeg har aldri hørt om at agurk og tomater ikke trives sammen? Mulig jeg har misset noe =)
    Praktfulle og stilige squash på bildet! Det ser ut til at du har grønne fingre, og når drivhuset kommer opp, blir det vel fullt på et øyeblikk ;)

    SvarSlett
  3. Bondbönorna får gärna svart lus på de översta skotten men det kan du bara knipa bort. Jag har helt fastnat för dessa bönor, vilka delikatesser. Heldige du som har växthus! Nu blir jag grön av avund, men jag har inte plats.. däremot hade jag fina gurkor vid sörväggen i somras, fastän det var vått och kallt. Med växthus borde du absolut försöka igen. Och du, min nya favoritsmak i köket är just palsternacka, så smaskig. Den ska jag också så. Jag vill ha ärtor ute, nya, färska har en helt annan smak än köpta torkade eller frysta, dessotum är dom bra för jorden. Och nu ser jag vad jag glömt, så purre, det måste jag komma ihåg.. Planläggning är bra så här års :)

    SvarSlett
  4. Så flink du er...både med syltetøykoking og grønnsakdyrking...puhuu her blir det ikke mye av det da vi bor i byen uten altfor stor hage.
    Fineste søndag ønskes deg.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  5. Det er jo ikke en grønnsak, men jeg anbefaler helhjerta å så månedsjordbær, særlig begeistret er jeg for en hvit sort de har hos Impecta. moms!

    Og sukkererter naturligvis, ser ikke at du har nevnt det.

    SvarSlett
  6. Så mange bra forslag!! Takk:) Vi har forsøkt purre en gang, men det tok laaang tid og små ble de.....og enda mindre var de etter at kaninene mumset på dem. Men det var i Skåne, så kanskje det er tid for å prøve igjen?? Og hvite smultron er supert!! Vi hadde messe av det på vår kolonni, så de må jeg ha igjen! Skal legge meg månedsjordbær på minnet:) Både erter og sukkererter er nydelig, spesielt sukkerertene forsvinner fort her i huset:) Takk igjen for alle de koselige kommentarene:) Klem!

    SvarSlett