tirsdag 24. januar 2012

Ferdigmala!

Jeg startet på et inne-prosjekt for litt over en ukes tid siden, og nå er det ferdig! (Stengt tatt er ikke dette relatert til hage utover det at skatollet står ved verandadøra, men pytt pyttt :) Hadde et skatoll i tre som mine foreldre ga meg når jeg var liten. Det passer rett og slett ikke inn i vårt nye hjem, men etter tre lag med maling passer det fint inn:)  Synes det er  koselig med ting man har hatt lenge, ev. kjøpt brukt, som man bare kan male og så er de som nye! Eller egentlig er de bedre enn nye for ofte har de sentimental verdi og/eller mer sjarm enn helt nye møbler.

                                                       Farge: Granskygge (jotun)

Det eneste man trenger er sandpapir, malingkoster og maling (og litt tid) - og så har man et nytt møbel! Anbefales!

Og bare så det er sagt, det er en grunn til at det bare er bilder av biter av heimen  som publiseres her. Bordet som stod bak meg når jeg tok bildet for eksempel er stappfullt med diverse dill, dall, krimskrams og rot:) Det er bare å innse at ryddighet ikke er en av mine sterkeste sider:)

Ha en fin dag!

Maria:)

7 kommentarer:

  1. Jeg har også en forkjærlighet for gamle møbler, men får aldri tid til å pusse de opp så her i heimen er det "hummer og kanari" på interiørsiden, men vi synes vi har det koselig og det er det som teller. Jeg strever også med å finne emner til hagebloggen her fra 69 grader nord hvor våren ikke kommer før i mai,så litt om livet generelt blir nok tema innimellom. Takk for meg. Skatollet ble kjempefint.

    SvarSlett
  2. Du kan da skrive om det du vil. Skatoll er helt Ok, fint ble det også.

    Fikk veldig lyst på sjokoladekjeks da jeg leste under.

    SvarSlett
  3. Det var et kjempefint møbel du hadde der. Det er utrolig hva noen lag med maling gjør. Greit å ha litt annet å skrive om på vinteren. Ikke lett å få alt hagerelatert da :)

    SvarSlett
  4. Får i alle fall kommentert hos deg da. Så får vi vente og håpe at bloggen ordner seg:)

    SvarSlett
  5. Se! Nå kan jeg kommentere på min egen blogg igjen- det er en liten stund siden jeg fikk lov til det- merkelige greier:)

    Vinteren er veldig lang kjennes det som, selv om den vel egentlig har vært kort her i år:)Det er godt å ha litt annet å surre med nå, selv om det går mye i hageplaner på denne tiden av året også. Er veldig spent på hvordan sesongen blir- første sesong i Norge med hage:)

    Heimen vår er et stort prosjekt det også. Alle møblene våre passet fint inn i vår leilighet, men her i et nesten 100 år gammelt hus passer ikke alt like godt inn. Jeg fikser det jeg har lyst til, resten får være. En del møbler fra mine besteforeldre trumfer gjennom med stor sentimental verdi og blir boende hos meg/oss uansett!

    Håper dere har en fin kveld alle sammen, takk for fine kommentarer:)

    SvarSlett
  6. Da SKAL jeg ta meg sammen og gå løs på mitt første møbel snart. Usikkerheten om hvordan det vil bli er det som holder meg igjen. Men dette så jo knallfint ut !!! Ha en fin uke. Bloggklem fra Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Det klarer du lett! Et praktisk tips; be om maling som er vannløselig så blir det enklere å vaske penslene. Jeg har brukt maling man må ha whitesprit (skrives det sånn?) og vannløselig for å vaske bort og har ikke opplevd noen forskjell i kvalitet. Om møblet er malt fra før har jeg erfart at det kan være lurt å vaske møbelet og pusse det litt med sandpapir før man setter igang. Og på møbler som er malt fra før bruker jeg hvit grunning. Som regel må jeg ta tre lag maling, om det første laget er grunning eller vanlig maling kvitter jo:)
      Lykke til og fortell hvordan det går!!
      Klem!

      Slett