søndag 20. november 2011

Slitesterke planter.



Sitter og planlegger. Og henter inspirasjon fra sommerens bilder. Har to områder; 1) et kvadrat-formet område med jord, med asfalt på ene siden og en kant av sement på andre 2)en sti som går fra offentlig vei opp til vårt hus og hage. Jeg trenger planter som gir noe fint å se på og som tåler en trøkk fra føtter og kanskje en bil i ny og ne.

Til våren skal disse to områdene bli urte-soner! Vet ikke om mer påståelige planter, som gir fine blomster, sprer seg godt og er skikkelig røffe. Jeg vil ha (sitron) kryp timian (den lilla blomsten på bildet), peppermynte og kanskje oregano. Er litt usikker på om jeg skal inkludere spansk kjørvel for å få litt høyde langs veien, men har ikke bestemt meg.På stien blir det i alle fall for høyt med kjørvel. Begge områdene vil være avgrensede så jeg trenger ikke bekymre meg for at urtene skal ta over hele hagen:)

Det beste blir opplevelsen å gå på stien eller langs veien og lukte peppermynte eller sitron:) Har tidligere satt peppermynte i plen, og det gjorde gressklippingen til en lukt-opplevelse:) 

Det er så koselig å sitte inne en slik grå dag og planlegge våren. Ønsker deg en fin søndagskveld!
Maria:)

1 kommentar:

  1. Morsomt å planlegge neste sommer!Har ikke kommet helt dit enda jeg,men tenker at når jula er over,da kommer lengselen etter vår og sommer!

    SvarSlett