søndag 13. november 2011

Pyssel-tid: Krans!


Tidlig i dag morges gikk minsten og jag ut og klipte en haug med kvister av  treet som ruver i det ene hagehjørnet. Vel inne på stuegolvet forran ovnen hadde vi; ståltråd, knipetang og hagesaks (og kvistene da).

Steg en: finne lange tynne og bøyelige grener, jeg fant fire og bandt dem sammen med ståltråden slik at jeg fikk en lang rekke. Tilslutt bandt jeg endene sammen og fikk en sirkel.

Og allerede her hadde jeg stikket meg til blods på de avklipte ståltråd-endene, og min 3-åring var veldig opptatt av knipetangen (som ikke har sikring som hagesaksen). Så jeg bytta ut ståltråd med tråd! Lurt for fingrene, men gir kanskje litt mindre stabilitet.

Steg to: Laget buketter med 3-4 kvister som jeg bandt fast i sirkelen. Så snurret jeg tråden oppover buketten og når det begynte å bli smalere la jeg til en ny bukett og fortsatte med snurringen. Tror det gamle ordtaket: "Dårlig skredder har lang tråd" også stemmer for krans-laging. Det funket best med kort tråd som jeg skjøtet på etterhvert.

Steg tre: feste fast tråden når man har kommet rundt, og legge til litt småkvister om kransen er ujevn i tykkelse. Resultat:



Kransen kan man jo dekorere videre om man vil, eller ha den akkurat som den er:) Et veldig enkelt hageprosjekt må jeg tillegge. Har ALDRI laget det tidligere og det var veldig lett:)

Takk for at du tittet innom:)
Ha en fin søndag og god uke!

Maria:)

3 kommentarer:

  1. Hei, takk for kommentar, og for at du har meldt deg på min giveaway...lykke til...har bare ikke hatt sjans å være innom alle...

    Nydelig krans du har laget...og jeg tror ikke jeg kommer av med noe sånt!

    Ha en fortsatt fin kveld.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  2. Hei:) Synes du har en veldig fin blogg, og det er ikke rart om du ikke har rukket å være innom alle- vi er jo veldig mange som har skrevet under det innlegget:)
    Ellers så var det overraskende enkelt denne kransen altså- bare å prøve på:)
    Ha en fin dag!
    Klem Maria:)

    SvarSlett
  3. så flott krans! :) tusen takk for kommentar ♥ kjekt!

    ja, kanelstang er stilig pynt! kan anbefalast - luktar deilig og :)

    SvarSlett