onsdag 1. februar 2012

Urter vi må ha

Jeg og mannen er veldig glad i urter og bruker endel tørkede urter i matlagingen. Men nå som vi har hage rett utenfor døren vil vi ha urter som er ferske. Her er listen over urter vi bare må ha i hagen:

Basillikum
Sitronmelisse
Løpstikke
Rosmarin
Timian
Oregano
Spansk kjørvel
Peppermynte
Koriander
Laubær
Persille
Gressløk
Estragon

Ja, isop skal også med, men den har jeg aldri brukt til noe annet enn pynt. Det samme gjelder lavendel. I år har jeg faktisk frø-sådd hvit lavendel- den er jeg spent på:) Vi pleier å bruke vi løpstikke og estragon til fisk, peppermynte, sitronmelisse og spansk kjørvel til te. Resten passer jo nesten til alt mulig:)

Fant ikke noe godt bilde av urtene nevnt ovenfor så jeg tok med dette isteden. Bildet er tatt av min mann for noen år siden. I vår familie kaller vi denne for etasjeblomst, men den heter kanskje noe annet. Tror jeg har hørt noen kalle den hest-urt? 


Mange av sortene på listen ovenfor kan jeg få av mine foreldre. De har masse urter! Veldig kjekt å ikke måtte så alt fra bunnen:)  Nå er urte-planene lagt i alle fall- så får vi se hvor mange av planene vi rekker å faktisk gjennomføre:)

Ha en toppen dag denne første februar!

1 kommentar:

  1. Løpstikken har stått her urørt i alle år, syntes smaken var litt for skarp. Men i sommer som var fikk jeg helt dilla, hvilken fantastisk ørt, passer til alt. Fisken har jeg dog ikke rpøvd enda, det får bli til sommeren.
    Høstanemone er virkelig en skjønnhet :)

    SvarSlett