lørdag 4. februar 2012

Den planlagte rabatten...SOS!

Jeg planlegger en hvit og rosa rabatt i hagen her og har kjøpt inn en del frø som jeg har begynt å så. Det eneste som bekymrer meg litt er at jeg har avsporet litt....Plutselig har jeg endel blått og sølv, lilla og lime...hvordan i allverden skjedde det?  Skulle ikke jeg være flink til å planlegge og greier? Når jeg sitter med listen over frø jeg har sådd så blir jeg litt sprø- jeg vet jo ikke hva som passer sammen heller! Bedet skal få formen som en L.

Jeg har sådd:
prestekrage
hvit ridderspore
silvermartorn
rysk martorn
verbena
blodtopp
blågull
anisop
rosa ryllik
rosa og hvit revebjelle
stjärnflocka rosa
hvit kjempevalmue
humleblomst
hvit blåklokke, stor
rød solhatt
hvit lavendel
rosa akeleie

I tillegg skal jeg skvise inn to rododendron, høstanemone, en magnolia, vinterroser og en rosebusk.
Det eneste jeg har klart å bestemme meg for er hvor magnoliaen og vinterrosene skal stå.....

For å komplisere det til så vil det ligge et bed parallelt med den ene siden av Lèn hvor jeg skal ha spansk kjørvel, kryptimian (lilla), peppermynte og oregano/bergmynte...... Og nå har jeg ikke engang inkludert alle frøsortene som ligger på vent og som jeg skal så i mars!

Har nok tatt meg endel vann over hodet og innser at jeg er litt grønn på dette ;o)
Sist jeg gjorde noe liknende så gikk det så lett, men da hadde jeg allerede endel planter å jobbe utifra. her begynner jeg jo fra skratch!

Tips tas imot med takk!

1 kommentar:

  1. He-he, akkurat som jeg gjør det dette :) Jeg planter i bedene, etter en sesong eller to spas det opp igjen, jeg er tom for bed nå, men ikke arbeid. Nå flyttes det rundt om i hagen. Og en personlig mening jeg har er at litt avvikende farver gir bed dybde og liv. Lykke til og husk: det er ingen skam å flytte på ting etterpå.
    Ha en strålende søndag.

    SvarSlett