fredag 29. mai 2015

tekstanalyse

Jeg leser endel tekst om dagen. Om jeg ser bort fra bøker og fag-tekst og kun tar for meg overskrifter i aviser og bloggere er det et par "tema" som gjentar seg. Og gjentar seg.

"Slik skal du gjøre det"-tekstene
Dette er teksten som forteller deg hvordan du skal: så frø, koke egg, sminke deg etc. Lettere ovenfra og ned holdning fra forfatterne konstateres.

"Alt dette gjør du feil"-testene
Her er det et hav å velge av! Man spiser feil, til gal tid, sover feil, vasker håret galt osv osv. utrolig hvor mange ting man kan gjøre feil egentlig.

"Engasjert" tekstene
Dette er favoritten. Tema er egentlig ikke så nøye, bare forfatteren er engasjert og kommer med artige argument så er jeg som leser i det minste underholdt. Ev. får jeg innsikt i en helt annen verden enn min, lærer noe, eller finner ut noe om mitt eget ståsted.

"Følelse"-tekstene
Disse er litt slitsomme, mest fordi her har følelser tatt overhånd på bekostning av leselig tekst og forståelighet. Men det er sikkert flott bearbeiding/terapi for den som skriver det.

"Nå må jeg skrive noe"-tekstene
Her er det alt fra vær, frokost-planer, andre planer som var planlagt og som ikke ble noe av, hverdagslige gjøremål blir beskrevet utførlig osv. Alt skal dokumenteres!

Jepp, det summerer i grove trekk mange av tekstene jeg leser :) Jeg må kanskje kjøpe meg noen nye bøker.....


Sånn! Et blomsterbilde på slutten, sånn bare for å rettferdiggjøre et slikt innlegg på en hage-blogg:) 

God helg!

2 kommentarer:

  1. Hei, dette var en morsom analyse av bloggtekster! Morsomst å lese korte engasjerte tekster, men jeg får jo en del gode råd av "slik skal du gjøre"-tekster - har også tenkt at det er fort det kan bli litt ovenfra og ned-holdning. Noen har veldig inspirerende hageblogger - imponert over dem!

    SvarSlett
  2. Jeg liker slike analyser!! Det blir mer orden da! Fortsatt fin sommer til deg.

    SvarSlett